2013. szeptember 22., vasárnap

Oroszlánrész (23.)

Égkifejlet


– Mert nem tudtatok mindent egymás fülébe suttogni, föltaláltátok a könyvet, ezt a különösen okos alkalmatosságot – kezdte Zeren.
– Rémlik – bólintottam.
– Aztán néhányan rájöttetek, hogy léteznek titkos világkódok és párhuzamos univerzumok és alternatív történelmek.
– Ühüm – közöltem bizonytalanul.
– De csak kevesen mertétek összekapcsolni e két felfedezést. És belátni, hogy a könyv: csillagkapu, dimenzióablak, átjáró az eredetbe. Azaz az olvasás révén átléphettek a párhuzamos valóságokba, álcázza bár magát az ilyes alkalmatosság Neil Gaiman-novellának vagy Székely Magda-versnek.
Elbűvölten ittam szavait. Ő pedig folytatta:
– Megjegyzem, a könyv és az olvasás csak az egyik út a sok közül. Hiszen például a zene is kaput nyit, habár alaktalanabbul s tündériesebben teszi. Vagy a nevetés. A szerelem. A pingpong. A napsütés. A kutyák. Az erdők. A tenger. – Gyöngéden hadart el néhány lehetőséget.
– Ezek mind másvilági kapuk… illetve hírnökök? – Próbáltam úgy tenni, mint aki mindent pontosan ért. És mindent azonnal fölfog. Szokásom szerint gyors voltam, mint egy lumbágós villám.
– Csak másvilág van. És csak kapuk, és csak hírnökök. Tehát igen. Idebent van az odaát. Ha érted, mire gondolok.
Sokat sejtetően megvakartam a fülem botjának a tövét, aztán a szárát, aztán a fejemet a szélrózsa minden irányában.
– Most pedig üzenhetsz.
– Tessék?
– Én is hírnök vagyok, emlékszel? És vissza kell térnem a Holdkeleti Hetedik Királyságba. Volna kedved esetleg némi hírt rám bízni? Innen oda, tudod – csipkelődött, de a morgásába melegség vegyült.
Összeszedtem magam. Igyekeztem oly tisztán és üdén beszélni, mint akinek Gesualdo-madrigálok fényesítették meg a torkát.
– Ööö…. – tört elő belőlem a diadalmas nyöszörgés.
Nem láttam jól, de mintha pofáját a mancsába temetve fuldoklott volna a nevetéstől.
– Szólj, ha kitaláltad. Addig itt leszek – mondta vidáman.
– Hol?
– Ahol az itt van. Sehol és mindenhol.
– S hogy találok rád?
– Nem kell rám találnod. El sem veszítjük egymást.
– Ígéred?
– Nem kell ígérnem, míg itt vagyok, márpedig én mindig itt vagyok.
– „Barátaim az állatok, / s az emberfölötti áramok” – dúdoltam megkönnyebbülten.
– Ez már az üzenet? – nézett rám figyelmesen.
– Nem. Ez Weöres Sándor.
– Tehát üzenet – bólintott.
Nem vitatkoztam vele, elvégre a barátom volt. És ma is az.
Ugye?