2013. szeptember 21., szombat

Oroszlánrész (14–18.)

Minden angyal


– Félreértés, hogy iszonyú: gyönyörű minden angyal – igazította ki Zeren Rilkét, amikor verseket olvastam föl neki a kedvenc könyveimből.
– Ezt a sort talán nem kell szó szerint érteni… – vetettem föl.
– Nem szó szerint értve még nagyobb félreértés – zárta le a diskurzust a bozontos hermeneuta.

Egyetlen ember


– Egyetlen ember élte túl a kiűzetést, menekedett meg az özönvíztől, és került ki élve a háborúkból. Te, mindig te, mindig a te. Egyetlen ember él a világon. Az összes többi csak tükör neki, ahogy arca is csupán maszk, amely Istent rejti.
– És az oroszlánok? – böktem közbe.
Zeren válasz helyett jól nevelten hahotázni kezdett.

Fény és szellem


– Valahányszor, amikor görcsbe rándítja a fényt a félelem, gyermek születik. Göcsörtös inkarnáció az ember, de amint a szeretet kisimogatja, újra fény lesz, és szabad szellem – nyugtatgatott Zeren, pedig nem is voltam feldúlt. Legföljebb kicsit göcsörtös. És komor. És félős.

Válasszerű


– Néha nem válaszolsz, amikor kérdezlek – korholtam Zerent.
– Ha mindig válaszolok, sosem tanulod meg, hogy először magadat kérdezd. Mert a kérdés: reakció. Egy már meglévő felelet (ti igazságnak nevezitek) hívja életre. Az elfeledett válaszokhoz azonban szebb és rövidebb út vezet a csenden át, mint a fecsegő kíváncsiság sűrűjében – mondta, egészen válasszerűen.

Szelídország


– A szelídek országában csak a fény kerül napvilágra – szögezte le Zeren.
– És más helyeken? – érdeklődtem.
– Nincs más hely – örvendezett a bölcs állat.