2013. november 13., szerda

Delfinekkel és madarakkal

– Czigány György dicsérete –


1

Kevés lírikust ismerünk, aki a halálért is hálás. Aki úgy tud örvendezni, ahogy csak Mozart vagy egy önfeledt pitypang. Aki a pusztulást fénylő kiteljesedésnek látja, és mindenből, mindenből muzsikát hall ki. Keveset, mert egyet.

2

Czigány György (1931) a verseiben is zongoraművész, s a memoárjaiban is kamasz. Költeményei úgy érkeznek meg hozzánk, ahogy egy hajó / eseménytelenül, csupasz-fehéren – / delfinekkel és madarakkal / megjön az éjszakából. De nemcsak delfineket és madarakat hoznak: rakományuk gyöngécske gyertyák irgalma és irgalmatlan bizakodás, derűs bujaság és világon túli türelem. S mit találunk még e szellemi szállítmányban? Praktikus feladatot (hazát keresni / egy pillanatnak) és misztikus felismerést (egyszólamú lét felett másik táj, más idő / hever); beszámolót családi csodáról (szent és érthetetlen / a Zsófi-misztérium) és iránymutatást közösségi teendőkhöz (ezt az országot / józanul kell szeretni) – valamint a múló idő megszentelését poétikus hittel, hiteles poétikával: majdnem mosoly a pusztulás nyugalma… mikor a halál is teremtés… egy villanó mosoly legyőzi / a halál mozdulatait. E missziós hajókon, azaz a föl nem fogható / halálos szeretet némaságában fogan a ráismerő öröm is, hogy van hegedű! – s hogy létezik, elég ez / rémület vigaszához és reményhez; hogy ünnep lehet csak létezésünk / magvában boldog végtelennel; hogy nincs széle a létezésnek; hogy gyermekien / természetes a hála; hogy kalitkám is madár; hogy sírván is boldogok / Isten bohócai; hogy áldott, / ki az Úr nevében jő. Mindez persze rímekkel fölékszerezett dogmatika is lehetne – ha Czigány György nem volna egyúttal (s talán elsődlegesen) a boldog tanácstalanság költője is: Sivárak vagyunk, romlandók: miért / ölel mégis az Úr magához minket, / szeretetre méltatlanokat? / A választ senki se érti.

3

„A görögök nézték a templomaikat. Mi azért viseljük el a Luxembourg-kert szobrait, mert nem nézzük őket” – figyelmeztet Simone Weil. Czigány György versei úgy korszerűek (tehát kortalanok), hogy szemlélésükbe nem fárad bele a szem. Ez igen ritka jelenség. Érdemes volna alaposabban tanulmányozni. Hátrébb lépve néhány hétmérföldet, hűvös távolra, elemző olvasásra rendezkedve be. De még nem. „A szenvedély teljessége kizárja a reflexiót” – rögzíti Pascal. (És már nem.)

4

Kiderül, hogy amit szép fölöslegnek véltünk, az éltető szükséglete a teremtménynek. A pillanat vágyából az örök akaratába lendít át.
A magba zsugorított távval dolgozik.

______________________________________

(A kurzív részek Czigány György műveiből valók.)