2013. november 14., csütörtök

A költészet is

– Tizenkét bekezdés Lator Lászlóról –



(I.) Lator László 1927-ben született Kárpátalján; első verseskötete, a Sárangyal csak 1969-ben jelenhetett meg; s utána is a ritkás, nagy versek költője maradt. Mellette műfordító, esszéista, egyetemi oktató, rádiós és televíziós műsorok közkedvelt szereplője. Tekintélyes életút, tekintélyt parancsoló életmű az övé. Előbbiből nem vállalhatunk részt. Utóbbiban örömmel merülünk el.

(II.) Érzéki tárgyiasság és személytelen gyönyör. Oximoronok jutnak eszünkbe, a széttartás szintagmái; nem azért, mert felemás befogadói élmény ejt foglyul, hanem mert tudjuk, s éppen Lator László verseiből tudjuk (amely versek más versektől és igéktől tudhatják): „Szavak mélyén a dolgok arca / megfejthetetlenül pihen” (Szél, 1947).

(III.) Ha van a létezésnek poétikája, a teremtésnek költészete, a mindenségnek nyelve: Lator László versei abba a hagyományba simulnak vissza.

(IV.) A létezés, a teremtés, a mindenség Latornál a szerelemben sűrűsödik össze; csak akkor, a ráismerés pillanatában, már pusztulásnak kell hívnunk.

(V.) Lírája úgy pogány, ahogy Weöresé, Juhászé vagy a kanadai fenyőerdőké: egyetlen istent sem zár ki magából.

(VI.) És úgy tárgyias és egzisztencialista és ontologikus, ahogy Babitsé, Pilinszkyé, Nemes Nagyé: az univerzum titkos szabályzatához igazított klasszicitás módján.

(VII.) Az „eszméltető, kegyetlen öntudat” (Újesztendő, 1952) poézise. Vagyis úgy intellektuális, ahogy a partra vetett tengerek vagy az eksztázis a szobrok mélyén.

(VIII.) „Hányféle üzenet az idegekben, / közölni azt, ami közölhetetlen” (Elváltozik, 2006). – „Van, hogy az elhomályosult jelentést / a fényes féleszmélet újraírja” (A tér, a tárgyak, 2002).

(IX.) A „pusztulással vemhes létezés”, a „szakadatlan teremtés” (Pompeji, 1963), a „test szűkülő világegyeteme” (Nem a halál, 1968), a „névtelen titok” (A kert, 1969) a „formába kényszerült anarchia” (Magányos cédrus, 2006), a „szeplőtelen égbolt közönye” (Úgy látszik, bűnbe estem, 1999), a „szorongató ideiglenesség” (Arc, 2006) – megannyi töredéknyi tökély, a nyelv kezes varázslata; véglegessé csiszolt törmelék valami kozmosz mögötti egészből. Mert az örökkévalóságot tékozoljuk el minden pillanatban, amikor nem a létezés közepében állunk.

(X.) Könnyű megfogalmaznunk, mi izgatja bensőnket, amikor a versbéli én benső izgatottságáról olvasunk: „az eltévedt jelek a feledékeny / idegek zilált gubancában” (Nem a halál, 1968).

(XI.) És nem nehéz rájönnünk, mi ölt alakot ebben a lírai beszédmodorban: „Valami öröklét, amit / csupán a test homálya érez” (A kert, 1968).
 
(XII.) Isten mindig és mindenbe szerelmes. Ez tartja életben a világot. S hogy a költészet is.