2019. december 20., péntek

Az angyal, aki szerette a bluest

A „rühös/rühes kutya” szikár orvosi diagnózis, de vulgáris megbélyegzés is lehet. Amikor a későmodern magyar líra egyik legnagyobb alakja az „ebek” jelölőhöz folyamodik e jelzős szerkezetben, megemeli, eltávolítja a közlést; a hivatalos és a pátoszos regiszter közé menekíti, így hökkenti költészetig a nyelvet:

1970. december 22.

Rühes ebek, vérzünk a párnán.
Gyönyörüek vagyunk.
Azután csak ügyetlenek
és halhatatlanok.

Nem elemezni akarnám e négysorost, csak egyetlen elemének örvendeni röviden. Amely szöveghely, úgy lehet, a nyelv öntörvényű poétikumának szép példája: „vérzünk a párnán”, olvassuk, s talán csak sokadjára vesszük észre, hogy e megindítóan baljós képzetet egy rejtett kép is fölerősíti. Rögtön a fölütésben ugyanis a vers megelőlegezi a sérülés motívumát – a „Rühes ebek”-ben megbúvó SEB-bel, SEBEK-kel. Elég csak a szóközöket is aprólékosan megolvasnunk, avagy úgy kihangosítanunk a művet, ahogy beszélni egyébként is szoktunk: a szóhatárokat átlélegezve.

(Efféle intarziás olvasatra egyébiránt más poétikák is lehetőséget nyújtanak: „valaki jár a fák hegyén”, ismételgeti, mint mágikus formulát, Kányádi Sándor azonos című verse. S hogy ki ez a „valaki”? A határozatlan névmást a sor legvége állítja revelatív fénytörésbe: „hegyÉN”. A vagyok, aki vagyok szellemében – a vagyok, aki vagy távlatában.)

Nemcsak a személyek: a nyelv is gyönyörű, ügyetlen, halhatatlan – tud lenni. S hogy itt kikről referál? A lehetséges olvasatok közül azzal rokonszenvezem, mely szerint a testi együttlét stigmásan sebző szenvedélyéből kerekít összetett érzelemvilágú szerelmi metafizikát a versbeszéd. Ezt az értelmezést támogatja a költő egy másik miniatűrje, melyben hasonló közérzet és észjárás fordul gyöngéden a gyönyörű halhatatlanság toposzához:

Átváltozás

Rossz voltam, s te azt mondtad, jó vagyok.
Csúf, de te gyönyörűnek találtál.
Végig hallgattad mindig, amit mondtam.
Halandóból így lettem halhatatlan.

Pilinszky János versei úgy viselkednek, mint az angyal, aki szerette a bluest – de röpülésre gregorián dallamívek tanították.