2019. november 18., hétfő

Nyelv és szabadság

Már szavainkat is elorozzák!, füstölög a mennyezetig Alfonz, a barátom.
Gyanakodva ocsúdom felé. Tudván, hogy a szavak eltulajdoníthatatlanok: a nyelvnek nem birtokosa, inkább – hozzávetőleges metaforával – társa vagyunk.
Kik?, kérdem óvatosan.
Azok!
Ők, pontosítok önkéntelenül. De kik ők?
Akik melegnek hívják a homoszexuálist, berzenkedik. A cipó meleg. A napfény is. De egy ember?
S a melegszívűek?, kérdezem. És folytatom:
Nem hinném, hogy hamarabb hűl ki levesünk, ha a „meleg” jelző nemi irányultságot is jelöl. Végtagjaink sem hibádznak, pedig bútornak is van lába, kesztyűn is ékeskednek ujjak. Ha egy szó többjelentésű, attól értelemszerűen a nyelv is, mi is csak gazdagabbak leszünk, toldozom mondandómhoz.
Alfonz, látom, bajban van. A galádkodáshoz nyelvi ürügyet kereső homofóbia érvrendszerét vette kölcsön akaratlanul, melyről kiderült: se érv, se rendszer. Csak homofóbia. (Lám, egyjelentésű szavainkkal is leírhatók olykor keserítően bonyodalmas jelenségek.)
A szabadság – mely az emberi méltóság egyik biztosítéka – számtalan módon sérthető, sebezhető; a lelketlenség tobzódik a leleményekben.
Ha más életébe belekotnyeleskedni éppenséggel nem tud is, nyelvhasználatát korlátozni örömmel kész sokunk.
A retorikai többes szám, remélem, Alfonzot már nem takarja.