2013. november 28., csütörtök

Debussy népe

Képzeljünk el egy idegen fajt, az intergalaktikus és transzdimenzionális világok egy nem csupán különösképpen intelligens, de érzelmek s érzékenységek dolgában is fölöttébb fejlett népességét. Képzeljük hozzá azt a cizellált sóvárgást, amellyel tündéröltők óta kutatják a létezés értelmét, a világok okát, a nyílt titkok közt megbúvó eredeti rejtélyt. S hogy végre a multiverzum zajaiból, neszeiből, robajaiból és zörejeiből egyszer csak kiszűrnek valamit… Ami felől pedig semmi kétségük: Isten szózata az. Oly tiszta, oly szép, oly végleges és oly misztikus. S akkor útra kelnek, hogy elérjenek a megálmodott édenig, a látomásos hagyományok ígérte beteljesülésig: a Hang Forrásáig. Midőn pedig a csillagközi vákuumlabirintusban, az anyagtalannal bélelt hipertérben nemzedékeken át bolyongván végül céljukig jutnak, ott azzal fogadja őket a helyi populáció: nem szózat volt, amit hallottak, még kevésbé isteni beszéd, hanem műalkotás egy gyalogos lénytől, akit ott úgy neveznek: zeneszerző. Claude Debussy volna hát a keresett istenség? Képzeljük csak el zavarukat, tanácstalanságukat, szomorúságukat. De rögtön hozzá kell gondolnunk valami egyebet is: a planéta őslakosainak eszmélő döbbenetét, amikor udvarias rutinnal lefolytatott metamuzikális vizsgálódásaik eredménye az idegenek állítását erősíti meg: a kompozíció nem lehet kizárólag emberi szív alkotása. Ki üzen tehát, s kinek hagy jeleket, amikor a Szirének vagy a Gyermekkuckó első taktusai felcsendülnek? Hagyjuk, hogy képzeletünk elvégezze a szükséges teometriai számításokat, s csak a végeredmény fölött örvendezzünk közösen.